CTS102_front_2048x1842

Komunikacja bez granic – Projekt Caller

Dynamiczny rozwój firmy 😉 wymusił zaimplementowanie jakiegoś rozwiązania, które ułatwi komunikacje i pozwoli w pełni kontrolować ruch przychodzący i wychodzący. Z racji lokalnego patriotyzmu wybrałem polskie rozwiązanie firmy Slican. Firma proponuje ciekawe rozwiązania telekomunikacyjne, które mogą „rosnąć” razem z potrzebami. Dostawcy usług telekomunikacyjnych  również w dużej mierze mają wpływ na wybór sprzętu.

Serwer telekomunikacyjny CCT-1668

cct1668Serwer telekomunikacyjny CCT-1668 jest wysokiej klasy hybrydową centralą IP. Serwer oparty jest o jednorodną i kompletną platformę IT, która umożliwia tworzenie sieci serwerów. Współpracuje z VoIP, GSM, POTS oraz ISDN. Niezbędne były 2 sztuki. Każda z nich odpowiednio do potrzeb została obsadzona kartami oraz obdzielona licencjami (tak, tak samo posiadanie sprzętu nie wystarczy aby z niego skorzystać). Dodatkowo centrala potrafi sterować systemem domofonowym, telefonami bez tarczowymi, oraz być podłączona do systemu nagłaśniającego (radiowęzeł, przywołanie na terenie zakładu) i odtwarzającego (własna muzyka czy nawet radio w trakcie oczekiwania na połączenie)


Centrala konfiguracja i jej karty w lokalizacji I:

– Sterownik sieci, moduł bazowy – 1 x WAN, 1 x LAN, może być routerem sieci firmowej. Karta niezbędna do instalacji sprzętowych koderów VoIP oraz do administracji centralą przez sieć. Podłączenie centrali do sieci LAN jest również niezbędne gdy zamierzamy używać oprogramowania oferowanego przez producenta centrali. W tym wypadku została obsadzona 8 kodekami VoIP.

– Karta cyfrowych telefonów systemowych – pozwalająca na podłączenie cyfrowych telefonów Slican CTS-102 (opis poniżej). Telefony te po właściwym ustawieniu i konfiguracji z TelefonCTI (opis poniżej) znacznie ułatwiają pracę telemarketingowi.

– Karta analogowych telefonów – pozwalająca podłączyć zwykłe telefony

– Karta 1 x GSM oraz 1 x LM – jedna analogowa linia miejska oraz jedna „linia GSM”. Sprytna sprawa pozwala traktować GSM jako linie miejską (dwukierunkowo).

Konfiguracja:

Telemarketing został podłączony z użyciem telefonów systemowych CTS-102 wraz z nagłownymi zestawami słuchawkowymi. Na komputerach w telemarketingu zainstalowana została aplikacja TelefonCTI pozwalająca ” wybierać numer z komputera” oraz prowadzić rejestr połączeń wraz z kartotekami kontrahentów. Pozostali abonenci zostali podłączeni poprzez standardowe telefony analogowe. Ponieważ  kanały VoIP można przydzielać nawet ich nie mając, przydział został wybrany następująco: link od operatora (ruch przychodzący) 3 kanały, link do operatora (ruch wychodzący) 4 kanały, połączenie do oddziału 2 kanały. Teoretycznie ktoś powinien mieć sygnał zajęty ale ….. nigdy jeszcze nie udało się „wysycić 8 kanałów”. Do karty GSM włożona jest karta a linia miejska podłączona do operatora.

Ruch przychodzący jest realizowany jest poprzez linie analogową oraz kanały VoIP oraz GSM. Po połączeniu przychodzącym odtwarzana jest zapowiedź (można wybrać wewnętrzny) i połączenie jest odpowiednio łączone.

Ruch wychodzący jest realizowany poprzez kanały VoIP (innym operatorem) oraz GSM. Rozmowy lokalne i międzymiastowe są kierowane na kanały VoIP natomiast połączenia komórkowe są kierowane na GSM a kolejnie na VoIP.

Dostępne są połączenia wewnętrzne oraz przełączanie połączeń pomiędzy abonentami pomiędzy oddziałami.

Dodatkowo centrala wymagała licencji na:

– 8 kanałów VoIP

– 5 połączeń TelefonCTI

– infiolinie (20 minut)

Centrala konfiguracja i jej karty w lokalizacji II:

– Sterownik sieci, moduł bazowy – 1 x WAN, 1 x LAN, może być routerem sieci firmowej. Karta niezbędna do instalacji sprzętowych koderów VoIP oraz do administracji centralą przez sieć. Podłączenie centrali do sieci LAN jest również niezbędne gdy zamierzamy używać oprogramowania oferowanego przez producenta centrali. W tym wypadku została obsadzona 8 kodekami VoIP.

– Karta 4 x ISDN i 2 x cyfrowych telefonów systemowych – pozwalająca na podłączenie 4 przyłączy ISDN BRI (w uproszczeniu 2 cyfrowe kanały w jednej parze kabli ) oraz cyfrowych telefonów Slican CTS-102 (opis poniżej). Telefony te po właściwym ustawieniu i konfiguracji z TelefonCTI (opis poniżej) znacznie ułatwiają pracę telemarketingowi.

– Karta analogowych telefonów – pozwalająca podłączyć zwykłe telefony

– Karta analogowych LM – pozwalająca podłączyć zwykłe analogowe linie miejskie

– Karta 2 x GSM oraz 1 x LM – jedna analogowa linia miejska oraz dwie „linie GSM”. Sprytna sprawa pozwala traktować GSM jako linie miejską (dwukierunkowo).

Konfiguracja:

Telemarketing został podłączony z użyciem telefonów systemowych CTS-102 wraz z nagłownymi zestawami słuchawkowymi. Na komputerach w telemarketingu zainstalowana została aplikacja TelefonCTI pozwalająca ” wybierać numer z komputera” oraz prowadzić rejestr połączeń wraz z kartotekami kontrahentów. Pozostali abonenci zostali podłączeni poprzez standardowe telefony analogowe. Ponieważ  kanały VoIP można przydzielać nawet ich nie mając, przydział został wybrany następująco: link do operatora (ruch wychodzący) 4 kanały, połączenie do oddziału 2 kanały. Do karty GSM włożone są dwie karty a linia miejska podłączona do operatora.

Ruch przychodzący jest realizowany jest poprzez linie analogową oraz kanały ISDN oraz GSM. Po połączeniu przychodzącym odtwarzana jest zapowiedź (można wybrać wewnętrzny) i połączenie jest odpowiednio łączone.

Ruch wychodzący jest realizowany poprzez linie analogowe, kanały VoIP oraz GSM. Rozmowy lokalne i międzymiastowe są kierowane na analogi oraz kanały VoIP natomiast połączenia komórkowe są kierowane na GSM a kolejnie na VoIP.

Dostępne są połączenia wewnętrzne oraz przełączanie połączeń pomiędzy abonentami pomiędzy oddziałami.

Dodatkowo centrala wymagała licencji na:

– 8 kanałów VoIP

– 5 połączeń TelefonCTI

– infiolinie (20 minut)


caller


Cyfrowy telefon systemowy CTS-102

CTS102_front_2048x1842Cyfrowy telefon systemowy współpracujący z serwerami Slican. Telefon CTS-102 dzięki swoim parametrom użytkowym zapewnia łatwą obsługę  przy jednoczesnym dostępie do użytecznych funkcji centrali. Dostępne są przyciski programowalne pozwalające na przyporządkowanie numerów abonentów ale i też konkretnych funkcji w centrali. Dodatkowo wyposażony w słuchawki z mikrofonem oraz oprogramowanie TelefonCTI pozwala na komfortową pracę telemarketingu bez odrywania rąk od klawiatury.

ps. Należy pamiętać, że jest to telefon cyfrowy i podłączenie go do zwykłej sieci telefonicznej może zakończyć się jego zniszczeniem.


Oprogramowanie TelefonCTI

CTI_SMS_300Za stroną producenta: TelefonCTI to profesjonalne narzędzie integrujące komputer z serwerem komunikacyjnym Slican. Aplikacja ułatwia codzienną pracę na każdym stanowisku – pozwala na szybki dostęp do funkcji centrali (przekazywanie połączeń, konferencje itd.), informuje kto i z jakiego numeru dzwoni, prezentuje historię połączeń odebranych, wybranych numerów itp. W poszerzonej wersji – Slican TelefonCTI.plus – dostępne jest nagrywanie rozmów z wykorzystaniem wewnętrznego systemu nagrywania rozmów.

W praktyce: dział telemarketingu posiada swoje książki telefoniczne na każdy dzień pracy i z nich korzysta. Jeżeli dzwoniący numer jest w książce to zostaje on zidentyfikowany oraz dzieje się zdefiniowana akcja: otwierają się notatki kontrahenta bądź dzieje się coś innego. Dodatkowo z poziomu programu można wybierać numer wpisując go z klawiatury lub wklejając go ze schowka.


Oprogramowanie pozostałe

Dostępne jest dodatkowo oprogramowanie BilingMan bilingi, UserMan zarządzanie. Mi się osobiście udało i do tego jeszcze otrzymałem ConfigMan – oprogramowanie instalatora centrali. Po prostu WYPAS można ustawić wszystko i jest w naszym języku (co czasami i tak nic nie daje).

ConfigMan


Podsumowanie:

Centrale sprawują się dobrze choć zdarza się im zawiesić (raz na 4-5 miesięcy). Sprzęt i oprogramowanie dodatkowe działa i spełnia swoją rolę. Jedyną rzeczą do jakiej mogę się przyczepić są licencje niezbędne aby wykorzystać kupiony u producenta specjalny sprzęt. Wg mnie jest to trochę śmieszne. Ale cóż nawet Microsoft zarabia na licencjach ….